|
|
|
Warrel Dane
« Praises to the War Machine »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | When We Pray 3:38
|
| 2 | Messenger 3:58
|
| 3 | Obey 3:14
|
| 4 | Lucretia My Reflection 4:38
|
| 5 | Let You Down 3:53
|
| 6 | August 3:48
|
| 7 | Your Chosen Misery 4:09
|
| 8 | The Day The Rats Went To War 3:37
|
| 9 | Brother 3:23
|
| 10 | Patterns 4:00
|
| 11 | This Old Man 3:43
|
| 12 | Equilibrium 3:52 |
|
Warrel Dane - vocals
Peter Wichers - guitars
Matt Wicklund - guitars
Jim Sheppard - bass
Dirk Verbeuren - drums |
|
|
| 1. When We Pray
Is it insane to think the world could change?
Just look at how far that we've fallen
I am a slave, I feed the fire, I am a pawn within this world gone so wrong
If your enemy looked you in the eyes would you pull the switch?
Would you suffer for your chosen victim?
Or justify |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Не особо следя за ситуацией в группе Nevermore вот так вот сразу сложно сказать, что толкнуло её участников на творческий отпуск и запись альбомов собственными силами, однако сказать, что эта ситуация может повлечь за собой ухудшение реноме каждого из них уже можно с полным основанием. Первым, как и подобает фронтмену, свой сольник выпустил вокалист Nevermore, который: а) прекрасно записан; б) хорошо оформлен; с) вышел на одном из лучших тяжелых лейблов; г) Джэф Лумис в качестве гостя на одном из треков. А чего же не хватает? А не хватает, как это не печально, музыки – она профессионально-безлика, настолько правильна и пуста, что хочется рыдать в голос. Больших отличий от Nevermore (разве что балладных частей и самих баллад больше) нет, вот только нет и присущего Nevermore драйва, ярости и желания в музыке; все слишком предсказуемо и скучно. Шутка ли, когда единственное, что запоминается с альбома – эта кавер-версия, в сочинении которой Уоррел Дэйн не принимал никакого участия. Вот она действительно обладает всем, чем нужно – отличной мелодикой, хорошей ритмикой и присущей только ей одной спецификой, мгновенно выделяясь из вещей Дэйна также, как красное пятно от вина на белой скатерти. Увы, но больше тройки с минусом подобная работа не заслуживает, а жаль… (Диск предоставлен компанией Mazzar Records) |
|
|
| |
| | | |
| |
На написание рецензии меня сподвигло в первую очередь отсутствие положительных отзывов на этот альбом здесь на сайте. А по-моему, он заслуживает оценки намного выше 4/10. Сейчас попытаюсь объяснить, почему :)
Когда я услышал в первый раз сольник Дэйна - я разочаровался. Понятно, что второй Nevermore было ждать бессмысленно, и я надеялся на отдельное, самостоятельное музыкальное произведение - иначе и смысла издавать сольник нет, если он будет звучать точь-в-точь как основная группа Уоррэла.
После первого прослушивания альбом показался этаким Nevermore-light: опопсённым, радиоориентированным и, самое главное, лишённым виртуозных партий Лумиса - вариантом одной из лучших американских групп современности, коей являются Nevermore. Единственное что выгодно отличало «Praises to the War Machine» от сотен альтернативных, так называемых «грув-метал-команд» - это неповторимый вокал Дэйна. Думаю, пой он хоть рождественские гимны акапеллой - и то можно было бы слушать с удовольствием. А тут всё-таки - какой ни какой, а метал. Но всё равно - музыкально материал крайне вторичен. Недостаточно далеко Дэйн отошёл от стиля своей основной группы, ой недостаточно. Сравнений не избежать - они возникают сами собой и что естественно - далеко не в пользу сольника.
Но не всё так плохо, как может показаться на первый взгляд. Послушав альбом во второй, третий, энный раз потихоньку начинаешь проникаться. Да, простенько – но, в общем, со вкусом. И главное - искренне. Уоррэл поёт на этом альбоме о вещах крайне личных, взять, к примеру, песню «Brother». Вот я (да и большинство людей, наверное) в жизни бы не спел об отношениях с братом, будь они у меня такими сложными и негативными, как у Дэйна. Песня настолько откровенная, что проникаешься к Уоррэлу уважением и сочувствием (а если учесть, что поёт он как всегда крайне эмоционально, то эффект усиливается раз в десять).
Остальные песни не такие откровенные, но тоже в основном о мировоззрении Дэйна, точку зрения которого можно не разделять, но вполне по-человечески можно понять.
В музыкальном плане интереснее всего, в первую очередь, «Messenger» - единственное на весь альбом соло Лумиса (на фоне ничем не примечательной гитарной работы на всём диске) воспринимается чуть ли ни как глоток свежего воздуха.
Грувистые «When We Pray» и «The Day the Rats Went to War» поначалу не понравились совсем, но со временем я к ним привык и слушаю вовсе не без удовольствия. «Obey» радует дозой психоделичности, «Your Chosen Misery» на определённом этапе стала для меня чуть ли не лучшей песней на всём альбоме - грустная и светлая баллада, утяжеляющаяся под конец и чем-то напоминающая нравящуюся мне «Tomorrow Turned into Yesterday» с нэверморовских «Enemies of Reality».
Отдельно идут две основанные на жизненном опыте Дэйна песни: «Brother» и «This Old Man». Обе – полу-баллады, временами утихающие и временами взрывающиеся. Так же динамичен и вокал Уорэлла - в своих лучших традициях он может начинать петь фразу тихо и лирично, а заканчивать её крайне агрессивно и громко.
«Equilibrium», наверное, ближе всего по стилю к Nevermore, по крайней мере, это самая быстрая и тяжёлая песня на альбоме, с очень запоминающимся припевом, который может неплохо так засесть в голове и прокручиваться там на повторе в течение целого дня (что со мной и произошло :)
На диске так же присутствуют целых два кавера - не очень, на мой взгляд, удачный «Lucretia My Reflection» и крайне интересная версия песни Пола Саймона из Simon & Garfunkel под названием «Patterns». Как и в случае с «The Sound оf Silence» c нэверморовского альбома «Dead Heart in a Dead World» это скорее не кавер, а тотальное переосмысление песни. Дэйн в очередной раз накладывает на достаточно мрачные стихи Саймона соответствующую по настроению музыку, полностью дистанцируясь от оригинальной версии. «The Sound оf Silence» мне нравится больше, но «Patterns» тоже крайне удачно получилась, к тому же, как ни крути - а Пол Саймон очень неплохой поэт, в этом отношении он намного превосходит Дэйна.
В итоге, имеем очень даже неплохой и «слушабельный» альбом, хоть и крайне вторичный и не сильно вдохновляющий по музыкальной части. Дэйн откровенно вытягивает его своим голосом, пой кто-нибудь другой - и больше пары-тройки раз его даже не было бы смысла слушать. А так - совсем не шедевр, но крепкий середнячок.
А вообще - пора Дэйну и Лумису прекращать выпускать сольники, а собраться и писать новый альбом Nevermore. Ведь мы все именно этого и ждём, правда? |
|
|
| |
| | | |
| |
Когда какой-либо вокалист готовится к выпуску сольного альбома, немаловажным является то, кому он доверит роль своего напарника в сочинении материала, если таковая, конечно, предусмотрена. В случае с фронтменом Nevermore Уоррелом Дэйном таким человеком стал Петер Вихерс (ex-Soilwork), что вселяло надежду на весьма интересные плоды такого сотрудничества. Однако были и опасения, что шведский гитарист находится пусть и не в глубоком, но все же творческом кризисе, ибо его «Out of the Dark», подготовленный к 20-летию Nuclear Blast, отнюдь не впечатлил. И опасения эти были не напрасны - альбом получился средним. Вяловатый модерн-метал Вихерса комбинируется с акустическими фрагментами, выдающих влияние поздних Queensryche, и оттого навевающих по-осеннему тоскливую атмосферу. От Nevermore здесь, в общем-то, только своеобразная мелодика, за которую, по-видимому, и ответственен в рядах американских пауэр-трэшеров Уоррел Дэйн. Не сказать, что альбом плох - интересных моментов он явно не лишен, - но от таких людей всегда ждешь большего, нежели просто качественной работы. |
|
|
| |
| | | |
| |
Нужно заметить, что Дэйн - один из моих самых любимых чистоголосых вокалистов, поэтому сольник я ждал с большим нетерпением, но так как человек я здравомыслящий, никаких предположений и надежд не возлагал. Поэтому был готов к любому результату. Альбом не несёт в себе никаких новшеств, более того, он действительно вторичен, но это искупается достаточной искренностью и эмоциональностью самого Дэйна. Прогрессивных элементов я не заметил, так же как и большой похожести на основной коллектив товарища солирующего. Дэйн просто выпустил хорошую пластинку для души - вслушайтесь, сколько эмоций он вкладывает в песни «Your Chosen Misery» и «Brother»! Однако одновременно с этим на альбоме существует некая ровность композиций, поэтому альбом иногда довольно скучно слушать. Также существенным недостатком является практически отсутствие партий соло-гитары. По стилистике альбом более всего подходит под категорию лёгкого метала/рока. Для поклонников творчества Дэйна и любителей дать своим ушам отдохнуть. |
|
|
| |
| | | |
| |
Уоррел Дэйн, несомненно, личность харизматичная, ведущая за собой, даже невольно. Предводитель варварского войска. Но в Nevermore этот голос звучит стократ аристократичнее. Материал сольника с аранжировкой (это слово тут уместно) тоже оставляют желать лучшего. И никакой это не «прогрессив-метал», а самый настоящий «ню-попс». Да, попс, ещё и ню! Никакого стимула воображению, сплошная банальность. Какая уж там виртуозность, не хватает даже элементарных способностей для подражания. Дурацкая имитация старого хард-рока, дурацкие синтипоповские мотивчики и, конечно, а как же без этого, дурацкие сентиментальные сопли, методично размазанные, как бы между прочим, дисторшенм и ревербом, по грифам дворовых гитар. Это не фастфуд, это хуже, как гамбургеры не из Макдональдса, а в уличном ларьке. Следовало ожидать, впрочем, потому что было предупреждение о трансцендентности, но такую галиматью себе представить невозможно, и теплится надежда на что-то интересное всегда. Уж лучше червяки, хоть и ненавижу насекомых. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 12955 |
The world is ruled by fools and thieves
With a flair for power and a taste for greed
Now ask yourself do you feel betrayed?
'Cause nothing ever changes when we pray
Look at the game that we have chosen
Is it so wrong that we all want the death bombs?
I am a slave, I feed the fire, I am a pawn within this world gone so wrong
If your finger was above the trigger would it itch?
With eyes cut out the path is cold and resistant
The world is ruled by fools and thieves
With a flair for power and a taste for greed
Now ask yourself do you feel betrayed?
'Cause nothing ever changes when we pray
The world is ruled by fools and thieves
With a flair for power and a taste for greed
The world is dark and the world is grey
Because nothing ever changes when we pray
There were times when I was feeling down and I was on the edge
The world is ruled by fools and thieves
With a flair for power and a taste for greed
Now ask yourself do you feel betrayed?
'Cause nothing ever changes when we pray
2. Messenger
[Feat. Jeff Loomis]
I'm the one you call the liar
I'm the lamb who slayed the lion
Crawl upon your cross again
Play the victim till the end
What you've gained is nothingness
What you've learned is useless
You play the Martyr, crawl upon your cross again
Always the victim but it's all inside your head
Dark are those that lie to lovers
Your fathers past, the weakest cover
Perched upon your soiled throne
Cast your sticks, I'll throw stones
Envy and Lust will drown you
Just look around you
You play the Martyr, crawl upon your cross again
Always the victim but it's all inside your head
Remembering days we felt we were chosen
Those were the days when the hunger was all that we had
Can't take back the past, can't heal the wounds
No one can rescue your faded ideals
All that remains are scars of a wasted youth
You play the Martyr, crawl upon your cross again
Always the victim but it's all inside your head
When will you ever learn to trust another, my friend
just play the Martyr 'till the world stands to it's end
3. Obey
Useless faith and numbered days
The end is near, we're all insane
The end is near, the drug is fear
Obey these words and believe me
Puppets play your game
Useless faith or poisoned veins
Follow me blindly into oblivion
Useless faith and numbered days
The end is near, we're all insane
The doomsayers, the clock watchers
Control your fate for their needs
When bullets are a legal drug
Murder is the ultimate rush
Society will punish you, is it wrong to execute
When will the powerful learn to understand
When we slit our wrists the same blood
Falls into the sand
Useless faith and numbered days
The end is near, we're all insane
4. Lucretia My Reflection
[Sisters of Mercy cover]
I hear the roar of a big machine
Two worlds and in between
Hot metal and methedrine
I hear empire down
[I hear the empire down]
I hear the sons of the city and dispossessed
Get down, get undressed
We get pretty but you and me,
We got the kingdom, we got the key
We got the empire, now as then,
We don't doubt, we don't take direction,
Lucretia, my reflection, dance the ghost with me
I hear the roar of a big machine
Two worlds and in between
Love lost, fire at will
Dum-dum bullets and shoot to kill, I hear
Dive, bombers, and
Empire down
[I hear the empire down]
I hear the sons of the city and dispossessed
Get down, get undressed
We get pretty but you and me,
We got the kingdom, we got the key
We got the empire, now as then,
We don't doubt, we don't take direction,
Lucretia, my reflection, dance the ghost with me
We look hard
We look through
We look hard to see for real
Such things I hear, they don't make sense
I don't see much evidence
I don't feel
I don't feel
I don't Feel
I hear the sons of the city and dispossessed
Get down, get undressed
We get pretty but you and me,
We got the kingdom, we got the key
We got the empire, now as then,
We don't doubt, we don't take direction,
Lucretia, my reflection, dance the ghost with me
A long train held up by page on page
A hard reign held up by rage
Once a railroad
Now it's done...
The empire has begun
5. Let You Down
[Feat. Chris Broderick]
And the parasites that call themselves the pretty ones
Licked their lips acknowledging the suffering they had created
And yet felt no remorse
In between the quiet space
Of cold defense and misplaced selfish rage
I blame defiantly
Not like the others that came before
We are the ones who can change
I love to let you down
I love to wear this foolish crown
Of suffering and empty dignity
For your deity has abandoned me
Such is vanity
The withered parasites are slandering
The walls of truth, the wise can see them fall
To attain enlightenment
The change is whispered on the winds of unjust war
I love to let you down
I love to wear this foolish crown
Of suffering and empty dignity
For your deity has abandoned me
Such is vanity
Not like the others that came before
We are the ones who can change
Not like the hatred that falls away
Treading the silence again
I love to let you down
I love to wear this foolish crown
Of suffering and empty dignity
For your deity has abandoned me
Such is vanity
Not like the others that came before
We are the ones who can change
6. August
It was the spring when we met our renewal
And all around us was madness and ruin
As if awaiting its prey
The ascending melee pulled the sun down
In August we laid her down
In August we gave her to the ground
One last kiss, her last wish
Was that this moment would last forever
In August we laid her down
In August we gave her to the ground
Torn away, torn in two
Destiny where are you?
It was the spring when we met our renewal
And all around us was madness and ruin
It was the spring when we met our denial
It was the spring
In August we laid her down
In August we laid her down
In August we gave her to the ground
One last kiss, her last wish
Was that this moment would last forever
In August we laid her down
In August we gave her to the ground
7. Your Chosen Misery
When the ones you love have let you down
Feel failure and wear the fool's crown
Remember still there is a blessing
Within the hardest lesson
You self serving arrogant sycophant
Your selfish acts, thoughtless tasks and livid rants
Every time you want to make the world go away
Just take an injection of your chosen misery
And when I fall
I have the strength to learn the steps
And crawl into the pain
Sometimes the mirror is cruel
If your mother gave the lesson
Never waste the truth
You self serving arrogant sycophant
Your selfish acts, thoughtless tasks and livid rants
Every time you want to make the world go away
Just take an injection of your chosen misery
Yesterday was plagued with rain
Like silent drops of velvet pain
Hail yesterday
Thursday was the day of sin
Friday silent hell began
Hail yesterday
Saturday was plagued with rain - I played the jester perfectly, hail yesterday
Sunday never came to mind - I played the jester perfectly when misery delivered me
Monday's afterthought was blind - I played the jester perfectly, hail yesterday
Tuesday stole the show - I played the jester perfectly when misery delivered me
Hail yesterday
Hail yesterday
Tuesday stole the show, when Wednesday killed the golden crown.
8. The Day The Rats Went To War
[Feat. James Murphy]
Blind are the hypocrites, the lizards drunk with power
To idiosyncrasies and blasphemy
The world will be devoured
While the poor men die, the rich men sing
Monetary praises to the war machine
The rats scream for change and equality
While the mechanics of power stain humanity
I am the new breed
The bastard of Adam's seed
While the poor men die, the rich men sing
Monetary praises to the war machine
The day the rats went to war
The union of mutiny spread throughout the moors
The day the rats went to war
First you take a hypocrite and give him ultimate power
While the poor men die, the rich men sing
Monetary praises to the war machine
The day the rats went to war
The union of mutiny spread throughout the moors
The day the rats went to war
9. Brother
Brother you were never there for me
When the children needed peace you disgraced both families
Brother you were never there for me
When my father died I thought that you would take my hand
You said I was just too young
Sister I can tell you all the love I have for you
Our mother sleeps in silent peace because your love was pure
But brother you were never there for me
When my father died I thought that you would take my hand
You said I was just too young
If I could erase one moment of pain
I'd throw away everything, even fame
If I could play god do you know what I'd do?
I'd swim through your blood and kill the cancer in you
Brother you were never there for me
I was just too young but now I've grown and I can say
That brother you were never there for me
When my father died I thought that you would take my hand
You said I was just too young
If I could play god
I'd swim through your blood and kill the cancer in you
My brother
10. Patterns
[Paul Simon cover]
The night sets softly
With the hush of falling leaves,
Casting shivering shadows
On the houses through the trees,
And the light from a street lamp
Paints a shadow on my wall,
Like the pieces of a puzzle
Or a child's uneven scrawl.
Up a narrow flight of stairs
In a narrow little room,
As I lie upon my bed
In the early evening gloom.
Impaled on my wall
My eyes can dimly see
The pattern of my life
And the puzzle that is me.
From the moment of my birth
To the instant of my death,
There are patterns I must follow
Just as I must breathe each breath.
Like a rat in a maze
The path before me lies,
And the pattern never alters
Until the rat dies.
The path before me lies,
And the pattern never alters
And the pattern still remains
On the wall where darkness fell,
And it's fitting that it should,
For in darkness I must dwell.
Like a rat in a maze
Up a narrow flight of stairs
In a narrow little room,
As I lie upon my bed
In the early evening gloom.
Impaled on my wall
My eyes can dimly see
The pattern of my life
And the puzzle that is me.
Like the color of my skin,
And the day that I grow old,
My life is made of patterns
That can scarcely be controlled.
11. This Old Man
I remember this old man and the wisdom that he shared with me
Upon his knees I'd listen
I remember words he spoke and the look behind his quiet eyes
In silent bliss life gives little lessons
He spun tales of worlds unseen
Now he sacrificed his youthful dreams
He lived his life again just for me
He raised children to be strong
They flew into the city lights, such busy lives
He wished they'd visit home
I will remember the words of this old man until my dying day
It took his death to bring them home
To the empty rooms where they had grown
Where he died alone
And the buried him next to his bride
I held her hand as my mother cried
Just a child of five, now I understand
Now I understand the words of this old man
12. Equilibrium
These are the days when we celebrate host and parasites
Bold are the words of the cold unfeeling neophyte
I live in a sick world without balance or sense of reality
In a fractured moment we are torn into the fragments
Of a sick world without equilibrium
I can't erase the past, I can't erase today
Please take it all away
I can't believe there's nothing more to this senseless world
Please take it all away
Why do we live within these season of wither?
Why does the hopelessness take control?
In a fractured moment we are torn into the fragments
Of a sick world without equilibrium
I can't erase the past, I can't erase today
Please take it all away
I can't believe there's nothing more to this senseless world
Please take it all away
Slowly fading we lose control
Slowly decaying, losing all
I can't erase the past, I can't erase today
Please take it all away
I can't believe there's nothing more to this senseless world
Please take it all away
13. Everything Is Fading
[Limited Edition Bonus Track]
Everything is fading
Nothing left to follow
Everyone repeats the words
Empty and shallow
All our love has become
A mere liquid analogy
Of our recycled fragile entities
When god took his holiday
He let civilization rot
Away slowly
Color me unuseful
When you color me away
Everything is fading
Nothing left to follow
Everyone repeats the words
Empty and shallow
Everybody stand in line
And take the poison
The poison tastes divine
When god took his holiday
He let civilization rot
Away intentionally
Color me unuseful
When you color me away
All our love has become
Emptiness
Everything is fading
Nothing left to follow
Everyone repeats the words
Empty and shallow
Everybody stand in line
And take the poison
The poison tastes divine
All our love has become
Emptiness, nothingness, uselessness
Everything is fading
Nothing left to follow
Everyone repeats the words
Empty and shallow
Everything is fading
Nothing left to follow
Everyone repeats the words
Empty and shallow