|
|
|
Queen
« A Night at the Opera »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | Death On Two Legs (Dedicated To…) (Mercury)
|
| 2 | Lazing On A Sunday Afternoon (Mercury)
|
| 3 | I’m In Love With My Car (Taylor)
|
| 4 | You’re My Best Friend (Deacon)
|
| 5 | ’39 (May)
|
| 6 | Sweet Lady (May)
|
| 7 | Seaside Rendezvous (Mercury)
|
| 8 | The Prophet’s Song (May)
|
| 9 | Love Of My Life (Mercury)
|
| 10 | Good Company (May)
|
| 11 | Bohemian Rhapsody (Mecury)
|
| 12 | God Save The Queen (Trad.arr May) |
|
Freddie Mercury - vocals, piano
Brian May - guitars, vocals
John Deacon - bass
Roger Taylor - drums, vocals |
|
Produced by Roy Thomas Baker and Queen
Engineered by Mike Stone
Additional Engineering - Gary Lyons
Recorded at Sarm, Roundhouse, Olympic, Rockfield, Scorpio, Landsowne studios August-November 1975
Cover concept by Freddie Mercury |
|
| Death on two legs (dedicated to...)
(Mercury)
You suck my blood like a leech
You break the law and you breach
Screw my brain 'till it hurts
You've taken all my money and you want more
Misguided old mule
With your pigheaded rules
With your narrow minded cronies
Who are fools of the fi |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Все творчество Queen 70-х годов представляет собой отличную продукцию, поражающую невероятным разнообразием музыки и впечатляющим вокалом. А все благодаря тому, что это был сплоченный коллектив ярких людей. Не исключением стала и их 4-я работа, «Ночь в опере», названная так по старому фильму с участием комиков братьев Маркс (фильм делался так же долго и напряженно, как и этот диск). Этот альбом оказался одним из самых дорогих в производстве, поскольку музыканты принципиально отказывались от синтезаторов и нужных звуковых эффектов добивались микшированием гитарного саунда. Именно благодаря этой работе Queen стала супергруппой. 1) «Death on Two Legs». Тревожный фортепьянный проигрыш в классическом стиле, к нему подключается яростный гитарный звук, который внезапно исчезает. Фортепьяно, гитара, хор, невероятно варьирующийся вокал. В этой песне, посвященной весьма неприятной личности, их бывшему менеджеру, столько всего, что описать это невозможно. 2) «Lazing on a Sunday Afternoon». После столь жесткой темы нам представляют прикольную фортепьянную зарисовку с гитарным соло в конце, звучащую чуть более минуты и коротко рассказывающую об одной неделе из жизни. 3) «I’m in Love with My Car». Ай да Тейлор! Молодец! Всегда удивлялся, как это у него с такой симпатичной мордашкой такой хрипловатый (однако все же шарман) голос, контрастирующий с вокалом и Фредди, и Брайана. Гимн любимой машине с отличной гитарной игрой и хором и соответствующими звуковыми эффектами. 4) «You’re My Best Friend». Легкая поп-композиция с ведущей темой клавишных Дикона (лирика, кстати, тоже его). Отличная песня, чтобы ставить ее любимой девушке. Учитывая, что в английском языке рода как грамматической категории нет, петь ее могут и мужчины, и женщины, в том числе и разной сексуальной ориентации. 5) «‘39». Отличная баллада от Мэя с менестрельным оттенком. Посвящена она межзвездному перелету, хотя ее фолковая составляющая и лирика может привести к мнению, что речь идет о плавании колонистов в Америку. Поет Брайан очень похоже на Маккартни. Припев с хором – выше похвал. Акустическая гитара – супер. 6) «Sweet Lady». Довольно жесткая гитара. Напоминает первую вещь и весьма похожа на что-нибудь из Kiss. В припеве и конце несколько сумбурное ускорение. Пожалуй, худшая композиция на альбоме. 7) «Seaside Rendezvous». Еще одна небольшая тема со свинговым оттенком, этакая музыкальная шутка (т.е. скерцо). Фортепьяно, хор. Есть звуки прикольные донельзя – например, Фредди голосом изображает деревянные духовые инструменты, а Роджер – медные. 8) «The Prophet’s Song». Лучшая тема, если бы не было предпоследней. Самая длинная песня (более 8 минут) за всю историю Queen. Шедевр прог-рока. Начало – тихая гитара (японская, кажется), голос звучит словно издалека. Затем жесткая электрогитара, вокал становится весьма эмоциональным. Хор просто отличный. Основу песни составили старинные английские баллады и приснившийся Мэю сон, в котором он увидел пророка Ноя, предсказывавшего людям конец света; выглядел он как безумец, но все равно лирический герой не осмелился бы смеяться над ним. В середине – впечатляющее многоголосие а капелла, созданное благодаря многократному наложению голоса Фредди; в конце это вокалирование напоминает какую-нибудь фэнтези-оперу. Затем идет отличное гитарное соло. В конце клавишный проигрыш, потом возвращение к началу – ветер, тихая гитара. Песня оставляет слушателя в состоянии восторга от услышанного великолепия и тревоги, вызванной ее текстом. 9) «Love of My Life». Медленная фортепьянная композиция, где присутствует также арфа (Мэй постарался только ради этой песни). Ближе к концу появляется и гитара. Вокал впечатляет сразу и надолго: «Любовь моей жизни, ты причиняешь мне боль… не забирай это у меня, ведь ты не знаешь, что это для меня значит». 10) «Good Company». Веселенькая тема с игрой на гавайской укелеле и джазовой гитаре. 11) «Bohemian Rhapsody». Песня-глыба. Шедевр на все времена. Великолепный рассказ о чувствах человека, совершившего убийство. 1-я часть – хор, к которому подключается фортепьяно; потом поет один Фредди под тихий аккомпанемент фортепьяно; постепенно добавляются гитара и ударные, затем звучит гитарное соло. 2-я часть – неописуемый хор в оперном стиле, самая впечатляющая часть этой кантаты. 3-я часть – жесткая и довольно быстрая; можно сказать, безумная. Затем песня возвращается к фортепьянному началу и спокойному вокалу. В самом конце раздается тихий звон тарелок. Композиция весьма долго находилась на первых местах хит-парадов, а в 1992 г. вернулась туда снова после исполнения в фильме «Мир Уэйна». 12) «God Save the Queen». После такой эпохальной темы альбом надо было заканчивать как-то достойно. Ребята решили сделать это с помощью рок-обработки национального гимна. В общем, альбом цельный в своем многообразии и впечатляющий в своей неповторимости. Такие бриллианты бывают редко, и если он кому-то не понравится, тут, как говорится, и лоботомия вряд ли поможет. Заслуженная высшая оценка. Queen is King! |
|
|
| |
| | | |
| |
После товарища Featus-а давать подробное описание альбома смысла, наверное, нет. Хотелось бы только отметить некоторые моменты. В части хитовости альбом очень неравномерный, от того его, на мой взгляд, сложно воспринимать как нечто целостное. Есть вещи посильнее, но есть и поскромнее. В этом отношении, верхом является, безусловно, – “Bohemian Rhapsody” (11), но о ней отдельный разговор. Затем, на мой взгляд следуют “You’re My Best Friend” (4), “The Prophet’s Song” (8), “Love of My Life” (9). Остальные вещи также в разной мере хороши и даже великолепны, но не так сильны по сравнению с упомянутыми выше. Начинающая альбом песня “Death on Two Legs” настолько разнообразна, что врубиться в нее сходу просто невозможно. Только раз эдак на третий-четвертый начинаешь чувствовать ее сложную структуру (это что-то вроде предостережения для тех, кто привык оценивать музыку с первого раза…).
Ну, а “Bohemian Rhapsody” – это действительно уникум. Мегапопулярная вещь и пожалуй самая известная у группы (наряду разве что с “The Show Must Go On”). Песня – альбом, стоящая в ряду лучших композиций музыки вообще. Описывать ее бессмысленно, так что ограничусь высказыванием личного мнения.
А вот концовка альбома – несуразность. Неплохая минутная штукенция, однако после такой впечатляющей и разнообразной темы как “Bohemian Rhapsody”, она как бельмо на глазу. Если бы альбом заканчивался собственно «Рапсодией», то было бы просто идеально – впечатление, оставшееся от композиции стало бы последним (а следовательно, наиболее ярким) впечатлением от альбома вообще. А так, получилось как-то смазано и непонятно. Вот если бы этот гимн открывал альбом, было бы совсем другое дело! Ведь такие композиции для того и нужны. Ну, да ладно, сие не принципиально. Альбом – однозначно, шедевр. Однако современному слушателю может и не приглянуться. Так что покупать его я посоветовал бы только тем, кто уже привык уважать группу по более популярным (в смысе, «попсовым») альбомам 80–90-х гг. и знает, что это за музыка. Оценка, естетсвенно… |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 54684 |
Death on two legs
You're tearing me apart
Death on two legs
You never had a heard of your own
Kill joy, bad guy
Big talking, small fry
You're just an old barrow boy
Have you found a new toy to replace me?
Can you face me?
But now you can kiss my ass goodbye
Feel good, are you satisfied?
Do you feel like suicide? I think you should
Is your conscience all right?
Does it plague you at night?
Do you feel good? Feel good
Talk like a big business tycoon
But you're just a hot air balloon
So no one gives you a damn
You're just an overgrown school boy, let me tan your hide
A dog with disease
You're the king of the sleaze
Put your money where your mouth is Mr. Know all
Was the fin on your back part of the deal? A shark!
Death on two legs
You're tearing me apart
Death on two legs
You never had a heart of your own
You never did, right from the start
Insane, you should be put inside
You're a sewer rat decaying in a cesspool of pride
Should be made unemployed then make yourself null and void
Make me feel good, I feel good
Lazing on a Sunday afternoon
(Mercury)
I go out to work on a Monday morning
Tuesday I go off to honeymoon
I'll be back again before it's time for Sunnydown
I'll be lazing on a Sunday afternoon
Bicycling on every Wednesday evening
Thursday I go waltzing to the zoo
I come from London town, I'm just an ordinary guy
Fridays I go painting in the Louvre
I'm bound to be proposing on a Saturday night
There he goes again
I'll be lazing on a Sunday
Lazing on a Sunday
Lazing on a Sunday afternoon
I'm in love with my car
(Taylor)
The machine of a dream
Such a clean machine
With the pistons a pumpin'
And the hubcaps all gleam
When I'm holding your wheel
All I hear is your gear
When my hand's on your grease gun
Oh, it's like a disease, son
I'm in love with my car
Gotta feel for my automobile
Get a grip on my boy racer rollbar
Such a thrill when your radials squeal
Told my girl I have to forget her
Rather buy me a new cartburettor
So she made tracks sayin': "This is the end now
Cars don't talk back, they're just four wheeled friends now"
When I'm holding your wheel
All I hear is your gear
When I'm cruisin' in overdrive
Don't have to listen to no run of the mill talk jive
I'm in love with my car
Gotta feel for my automobile
I'm in love with my car
String back gloves in my automolove
You're my best friend
(Deacon)
Ooh, you make me live
Whatever this world can give to me
It's you, you're all I see
Ooh, you make me live, now honey
Ooh, you make me live
You're the best friend that I ever had
I've been with you such a long time
You're my sunshine and I want you to know
That my feelings are true
I really love you, you're my best friend
Ooh, you make me live
I've been wandering 'round
But I still come back to you
In rain or shine you've stood by me, girl
I'm happy at home, you're my best friend
Ooh, you make me live
Whenever this world is cruel to me
I got you to help me forgive
Ooh, you make me live, now honey
Ooh, you make me live
You're the first one when things turn out bad
You know I'll never be lonely
You're my only one and I love the things
I really love the things that you do, you're my best friend
Ooh, you make me live
I'm happy, happy at home
You're my best friend
You're my best friend
Ooh, you make me live
You, you're my best friend
'39
(May)
In the year of thirty nine assembled here the volunteers
In the days when lands were few
Here the ship sailed out into the blue and sunny morn
The sweetest sight ever seen
And the night followed day and the story tellers say
That the score brave souls inside
For many a lonely day sailed across the milky seas
Never looked back, never feared, never cried
Don't you hear my call though you're many years away?
Don't you hear me calling you?
Write your letters in the sand for the day I take your hand
In the land that our grandchildren knew
In the year of thirty nine came a ship in from the blue
The volunteers came home that day
And they bring good news of a world so newly born
Though their hearts so heavily weigh
For the earth is old and grey, little darling, we'll away
But my love this cannot be
Oh, so many years have gone though I'm older but a year
Your mother's eyes from your eyes cry to me
Don't you hear my call though you're many years away?
Don't you hear me calling you?
Write your letters in the sand for the day I take your hand
In the land that our grandchildren knew
Don't you hear my call though you're many years away?
Don't you hear me calling you?
All your letters in the sand cannot heal me like your hand
For my life still ahead, pity me
Sweet lady
(May)
You call me up and treat me like a dog
You call me up and tear me up inside
You've got me on a lead
You bring me down, you shout around
You don't believe that I'm alone
Ooh, you don't believe me
Sweet lady
Sweet lady
Sweet lady
Sweet lady - stay sweet
You say: "You call me up and feed me all the lines"
You call me sweet like I'm some kind of cheese
Waiting on the shelf
You eat me up, you hold me down
I'm just a fool to make you a home
Ooh, you really do me when you say
Sweet lady
Sweet lady
Sweet lady
Come on - stay sweet
My sweet lady
Though it seems like we wait forever
Stay sweet, baby
Believe and we've got everything we need
Sweet lady
Sweet lady
Sweet lady
Stay sweet, stay sweet
Seaside rendezvous
(Mercury)
Seaside - whenever you stroll along with me
I'm merely contemplating what you feel inside
Meanwhile I ask you to be my Clementine
You say you will if you could but you can't
I love you madly
Let my imagination run away with you gladly
A brand new angle, highly commendable
Seaside rendezvous
I feel so romantic, can we do it again?
Can we do it again sometime? Ooh, I like that
Fantastic, c'est la vie mesdames et messieurs
And at the peak of the season
The Mediterranean
This time of year, it's so fashionable
I feel like dancing in the rain
All I need is a volunteer
Just keep right on dancing
What a damn jolly good idea
It's such a jollification
As a matter of fact so tres charmant, my dear
Underneath the moonlight together
We'll sail across the sea, reminiscing every night
Meantime I ask you to be my Valentine
You say you'd have to tell your daddy if you can
I'll be your Valentino
We'll ride upon an omnibus and then the casino
Get a new facial, start a sensational
Seaside rendezvous
So adorable
Seaside rendezvous
Seaside rendezvous
Give us a kiss
The prophet's song
(May)
Oh, people of earth
Listen to the warning, the seer, he said:
"Beware the storm that gathers here"
Listen to the wise man
I dreamed I saw on a moonlit stair
Spreading his hands on the multitude there
A man who cried for a love gone stale
And ice cold hearts of charity bare
I watched as fear took the old men's gaze
Hopes of the young in troubled graves
I see no day, I heard him say
So grey is the face of every mortal
Oh, people of earth
Listen to the warning, the prophet, he said:
"For soon the cold of night will fall"
Summoned by your own hand
Oh, children of the land
Quicken to the new life, take my hand
Fly and find the new green bough
Return like the white dove
He told of death as a done white haze
Taking the lost and the unloved babe
Late too late, all the wretches run
These kings of beasts now counting their days
From mother's love is the son estranged
Married his own his precious gain
The earth will shake, in two will break
And death all around will be your dowry
Oh, people of the earth
Listen to the warning, the seer he said:
"For those who hear and mark my words"
Listen to the good plan
And two by two, my human zoo
They'll be running for to come
Running for to come
Out of the rain
Oh, flee for your life
Who heed me not, let all your treasure make you
Oh, fear for your life
Deceive you not, the fires of hell will take you
Should death await you?
Oh people, can you hear me?
Oh people, can you hear me?
Now I know
Now I know
Now I know that you can hear me
Now I know that you can hear me
Now I know
Now I know
Now I know
Now I know
The Earth will shake, in two will break
In two will shake, in two will break
In two will shake, in two will break
In two will shake, in two will break
Doubts all around, around
Around, around
Around, around
Around, around
Now I know
Now I know
Now I know
Now I know
Listen to the wise
Listen to the wise
Listen to the wise
Listen to the wise
Listen to the wise man
Come here
I, you come here
I, you come here
I, you
Listen to the mad
Listen to the man
Listen to the mad
Listen to the mad man
God give you the grace to purge this place
And peace all around may be your fortune
Oh, children of the land
Love is still the answer, take my hand
The vision fades, a voice I hear
Listen to the madman
But still I fear and still I dare not
Laugh at the madman
Love of my life
(Mercury)
Love of my life - you've hurt me
You've broken my heart
And now you leave me
Love of my life - can't you see?
Bring it back, bring it back
Don't take it away from me
Because you don't know
What it means to me
Love of my life - don't leave me
You've taken my love
And now desert me
Love of my life - can't you see?
Please, bring it back, bring it back
Don't take it away from me
Because you don't know
What it means to me
Who will remember when this is blown over?
And everything's all by the way
When I grow older I will be there at your side
To remind you how I still love you, I still love you
Back, hurry back
Please, bring it back home to me
Because you don't know
What it means to me
Love of my life
Love of my life
Good company
(May)
"Take good care of what you've got"
My father said to me
As he puffed his pipe and Baby B
He dandled on his knee
Don't fool with fools who'll turn away
Keep all good company
Take care of those you call your own
And keep good company
Soon I grew and happy too
My very good friends and me
We'd play all day with Sally J
The girl from number four
And very soon I begged her:
"Won't you keep me company?"
Come marry me forevermore
We'll be good company
Now marriage is an insinuation sure
My wife and I needs nothing more
All my friends by a year by and by disappear
But we're safe enough behind our door
I flourished in my humble trade
My reputation grew
The work devoured my waking hours
But when my time was through
Reward of all my efforts
My own limited company
I hardly noticed
So as we pated company
All through the years in the end it appears
There was never really anyone but me
Now I'm old, I puff my pipe
But no one's there to see
I ponder on the lesson
Of my life's insanity
Take care of those you call your own
And keep good company
Bohemian rhapsody
(Mercury)
Is this the real life? Is this just fantasy?
Caught in a landslide, no escape from reality
Open your eyes, look up to the skies and see
I'm just a poor boy, I need no sympathy
Because I'm easy come, easy go
A little high, little low
Anyway the wind blows
Doesn't really matter to me, to me
Mama just killed a man, put a gun against his head
Pulled my trigger, now he's dead
Mama, life had just begun
But now I've gone and thrown it all away
Mama, didn't mean to make you cry
If I'm not back again this time tomorrow
Carry on, carry on
As if nothing really matters
Too late, my time has come
Sends shivers down my spine, body's aching all the time
Goodbye everybody, I've got to go
Gotta leave you all behind and face the truth
Mama, I don't want to die
I sometimes wish I'd never been born at all
I see a little silhouetto of a man
Scaramouche, Scaramouche, will you do the fandango?
Thunderbolt and lightning very very frightening me
Galileo - Galileo, Galileo - Galileo, Galileo - Figaro, magnifico
I'm just a poor boy and nobody loves me
He's just a poor boy from a poor family
Spare him his life from this monstrosity
Easy come, easy go, will you let me go?
Bismillah! No, we will not let you go
Let him go! Bismillah! We will not let you go
Let him go! Bismillah! We will not let you go
Let me go, will not let you go
Let me go, will not let you go
Let me go, no, no, no, no, no, no, no
Oh mama mia, mama mia! Mama mia, let me go
Beelzebub has a devil put aside for me, for me, for me
So you think you can stone me and spit in my eye?
So you think you can love me and leave me to die?
Oh, baby, can't do this to me, baby
Just gotta get out, just gotta get right outta here
Nothing really matters
Anyone can see
Nothing really matters
Nothing really matters to me
Anyway the wind blows
God save the queen
Instrumental track