|
|
|
Arena
« The Visitor »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | A Crack In The Ice
|
| 2 | Pins And Needles
|
| 3 | Double Vision
|
| 4 | Elea
|
| 5 | The Hanging Tree
|
| 6 | A State Of Grace
|
| 7 | Blood Red Room
|
| 8 | In The Blink Of An Eye
|
| 9 | (Don't Forget To) Breathe
|
| 10 | Serenity
|
| 11 | Tears In The Rain
|
| 12 | Enemy Without
|
| 13 | Running From Damascus
|
| 14 | The Visitor
|
| | Total playing time: 61.43 |
|
Paul Wrightson - vocals
John Mitchell - guitars
Clive Nolan - keyboards
John Jowitt - bass
Mick Pointer - drums |
|
Music by Pointer, Nolan, Jowitt, Mitchell
Lyrics by Nolan
Produced by Clive Nolan and Richard Hanhart
Assisted by Mike Stobbie
Engineered by Clive Nolan and Richard Hanhart
Additional engineering by John Mitchell and Mick
Pointer
Pre-production by Clive Nolan
Recorded and mixed at Thin Ice Studios, Surrey,
September 1997 to January 1998
Mastered at Abbey Road Studios by Chris Blair
Art direction & design by Hugh Syme
Photography by Anthony Frederick
Environmental photograph: MacDuff Everton,
digitally designed by Hugh Syme |
|
| A crack in the ice
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Dead calm
Raining all over me
Too late
Sense of mortality
Dark skies
Threaten to swallow me
Down to the flame
While my flesh and my bone melt away
I defy you to stand
On the crack in the ice
With the power of your hand
On the cr |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Данный альбом, наиболее высоко ценимый среди поклонников группы, записывался тем же составом, что и "зальник" "Welcome To The Stage" и минидиск "The Cry". Казалось бы, состав стабилизировался. Хотя, время показало, что это далеко не так.
В отличие от "Pride", снятого "под копирку" с дебютника, на данном альбоме можно заметить несколько новшеств. Во-первых, обложка. Место имрессионистских рисунков теперь заняла Hipgnosis-подобная фотография. Что-то подобное случилось и с Genesis с выходом "Lamb Lies Down..." (1974) и c Yes на "Going For The One" (1977). Во-вторых, структура альбома также претерпела некоторые изменения: композиции стали гораздо короче, отсутствуют эпические пьесы (самая длинная композиция - 8 минут), и как следствие, композиций стало гораздо больше. Многие из них плавно перетекают одна в другую. В-третьих, альбом заявлен как "концептуальный". Кстати, у Genesis "Lamb..." тоже был первым концептуальным альбомом. Концепция альбома примерно такова: по льду замерзшего водоема идет какой-то злой человек, лед неожиданно трескается у него под ногами, и человек проваливается под лед. То, что испытал этот человек, оказавшись в ледяной воде, его переживания, и выражены в композициях этого альбома.
Кстати, в конеце концов человека спасает какой-то "пришелец" (The Visitor), которому, видимо, в знак благодарности, и посвящена последняя композиция на альбоме. К слову сказать, слушая альбом, весьма сложно догадаться, что этот альбом - концептуальный. И уж тем более сложно сказать, в чем, собственно, заключается эта концепция. Текстов на альбоме не очень много, да и те не отличаются ни содержательностью, ни формой, ни рифмой - ничем. (прим. редактора - для автора этой рецензии, а также для всех тех, кто никак не может понять в чем же заключается концепция "Визитера", советую посетить вот этот ресурс - тут все расписано просто до мелочей - http://www.dprp.net/proghistory/index.php?i=1998_01)
Dead calm
Raining all over me
Too late
Sense of mortality
Dark skies
Threaten to swallow me
Down to the flame
While my flesh and my bones melt away
I defy you to stand
On the crack in the ice
With the power of your hand
On the crack in the ice
(из "Crack In The Ice")
Во вступительной композиции "Crack In The Ice" группа цитирует сама себя: все то же самое уже было на "Out Of The Wilderness" из первого альбома. Кстати, начинается эта композиция с шумовых эффектов, что станет традицией для следующих релизов Арены. В "The Hanging Tree" группа звучит практически неотличимо от Pink Floyd, хотя композиционно вещь очень слаба: все то же использование заезженных штампов. Благо, Райтсон звучит здесь очень прилично.
Звучание альбома в целом оставляет несколько смешанное впечатление. Микс не слишком удачный: центр стереопанорамы перегружен, что особенно заметно в "In The Blink Of An Eye". И поэтому в тех местах, где звучит гитарное соло на фоне атмосферных клавишных, звучание очень приличное, а там, где инстрeментов побольше - получается что-то вроде "стены звуков". Клавишные соло Нолана на этом альбоме очень недурны и всегда уместны, хотя альбом кое-где действительно перегружен клавишными. Митчелл выдает прекрасные гитарные соло, а вот Пойнтер все портит. Ударные звучат очень плотно, но как-то туповато. Более того, такое ощущение, что играет не живой ударник, а драм-машина. Сбивки - хуже некуда. А вот бас оценить не удалось. Его просто не слышно. Конечно, присутствие низкочастотной составляющей в спектре как-то ощущается, но сами партии просто не слышны.
Вообще, альбом в некоторых местах звучит до боли схоже с попсой 80-х, особенно по части ударных и клавишных. Иногда возникают прямые ассоциации, например, с Modern Talking 1987-го года. Если кому интересно, сравните, например, упомянутую "In The Blink Of An Eye" с песней "Arabian Gold" (LP "Romatic Warrior", 1987). В общем, я бы не сказал, что у альбома современное звучание. Кое-где группа пытается звучать тяжело, но микс, к сожалению, таков, что гитара в таких местах звучит как-то игрушечно, несерьезно. В общем, как и на "Welcome To The Cage", альбом во многом пострадал из-за неудачной продюсерской работы и совершенно неумелой работы ударника. А так... Среднестатистический неопроговый альбом с минимумом оригинальных идей и максимумом амбиций. |
|
|
| |
| | | |
| |
Третий альбом английских прогрессив рокеров стал прямо-таки откровением, возведшим команду в статус классиков прог рока и, конечно, несказанным подарком для всех поклонников Арены. И для меня тоже, в общем-то. Похоже, именно на «The Visitor» банда достигла своего пика популярности и высоты творческого полёта. Композиции резко упростились – в сторону более коротких и простых для восприятия вещей, но также до сих пор обладающих сложной закрученной технической структурой, многоуровневой мелодикой и всем знакомой по ранним альбомам мрачной и вместе с тем трагичной атмосферой. Впервые группа коснулась мистической тематики, а тексты её повествуют о человеке, который находится на гране жизни и смерти. Бесспорным остаётся тот факт, что качество звука великолепно, а вокалист как нельзя лучше подходит для банды (правда это последняя работа с ним), жёсткость и тяжесть музыки уверенно растёт с каждым новым альбомом. Отдельного упоминания стоит обложка диска – очень мрачные, тёмно серые облака, а на их фоне мужчина в чёрном костюме на старинном двухколёсном велосипеде, стоит на поле – такого я ещё никогда не видел... Самого большого внимания заслуживают открывающая «A Crack In The Ice» с довольно хаотичной гитарной соло партией, эпик «The Hanging Tree», который может порадовать своей прочувственной мелодией всех фэнов как Арены, так и Пинк Флойд. Очень удивили меня две песни, это «A State Of Grace» обладающая каким-то чёрным раздолбайством и «(Don’t Forget To) Breathe» прямо-таки брызгающая наружу сарказмом и ироничностью. Очень порадовал инструментальный номер «Serenity» – не сказать, что бы я раньше очень любил такие вещи у этой группы, но здесь команда и, правда, превзошла себя. Далее ещё одна чудесная баллада «Tears In The Rain» с очень глубокой грустной мелодией, замечательный трек «Enemy Without» также с несказанно трагичными гитарными мелодиями и сравнительно резвым ритмом, за ним идёт ещё одна довольно быстрая композиция «Running From Damascus» – тоже стопроцентный хит, ну и наконец-то заглавный трек – это средне темповый боевик «The Visitor» - очень даже интересная вещь, всё в ней есть - и мелодичная соло партия и запоминающийся припев (мне даже показалось, что она является квинтесенцией всего диска). По своей силе альбом можно поставить в ряд с такой эпохальной работой Queensryche как «Operation Mindcrime», думаю, все кто высоко заценил её, также хорошо оценят и этот шедевр. Конечно, хотелось бы сказать, что минусов здесь нет, но всё-таки рука не поднимается – первая половина пластинки выглядит серее и невзрачнее по сравнению со серединной и заключительной частью. Нет, это совсем не страшно и даже больше – откровенно понятно – разве прогрессив метал хоть когда-то был без проходящих и средненьких тем? Конечно, нет, так что «The Visitor» – это мастхэв для всех прогрессивщиков и поклонников Арены, но другим рокерам понимающим такой сложный стиль я тоже советовал бы обратить внимание на эту работу. Она того стоит! |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 16879 |
Men
Raped and discarded
Are left dead
The vultures will feed on them
Lost cause
Tearing this life apart
Thrown to the flame
While my flesh and my bone melt away
I defy you to stand
On the crack in the ice
With the power of your hand
On the crack in the ice
Take this moment so close to my heart
You held the white rose out just before we parted
Take this moment so far away in dreams
I can feel the thorns bite but the flower died, it seems
Hold this feeling so far away in dreams
I can feel the thorns bite but the flower starts to bleed
I defy you to stand on
The crack in the ice
With the power of your hand
On the crack in the ice
I defy you to stand on
The crack in the ice
With the power of your hand
On the crack in the ice
Pins and needles
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Lying here
Can't even feel the cold
Just a tingle in my spine
A bitter line of hope
Lying here
Can't even see the sky
Just a tingle in my fingers
A shiver in my soul
Don't walk towards the light
Still got those pins and needles
Turn back, embrace the night
Am I ready to be judged like this?
Lying here
Can't even turn my head
Just a tingle in my feet
A shimmering before my eyes
Lying here
Can't even touch my face
Just a tingle in my throat
A living moment, isolated
Don't walk towards the light
Still got those pins and needles
Turn back, embrace the night
I'm not ready to be taken yet
Don't walk towards the light
Still got those pins and needles
Turn back and hold the night
I'm not ready to be taken yet
This is not my time
I'm not ready yet
I'm not ready after all
Double vision
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
I've seen that face before
Demon eyes watch what an angel once saw
And I've seen that face before
Lying in shadows but hard to ignore
Nowhere to run
Nowhere to hide
I've seen this place before
A wilderness born from the torment of souls
Yes, I've seen this place before
A memory lost as the story unfolds
Nowhere to run
Nowhere to hide
Nowhere to run
Nowhere to hide
"I will always find you!"
We played this game before
Counting no cost but keeping the score
Yes, we played this game before
Eyes to the front and backs to the wall
I've stood right here before
I've stood right here before
I've stood right here before
I've stood right here before
Elea
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Instrumental track
The hanging tree
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Walk along the waterfall
Watching as the world turns red
Wonder where the river flows
And the blood on the river bed
Poison lies too close to us
Reach across the salt and the sand
Moving deeper into the land
Following the waterfall
Watching as the world turns green
Wonder where the river flows
The copper face remains unseen
Ignorance has failed to cleanse
Reach across the salt and the sand
Moving deeper into the land
Crying as the earth cries out
Weeping as the land decays
Wonder if I could have helped
Maybe I'd have found a way
Poison lies too close to us
Reach across the salt and the sand
Moving deeper into the land
Cling to the branch of a tree
That was waiting for
Something to preach
Someone to teach
The word was the first
And the last to be heard
From the branch of the tree
It was praying for me to fall down
Climb to the top of a tree
That was waiting for
Someone to warn
A life to be torn into
Pieces of gold
For a soul to be sold
And the heart of the tree
Was crying for me to come back
Take me to the hanging tree
There's a man in the light and he's pointing at me
Guide me to the hanging tree
It's the place that I come from
Walk along the waterline
Reach across the salt and the sand
Moving deeper into the land
Take me to the hanging tree
There's a boy in the light and he's staring at me
Take me to the hanging tree
It's the place that I come from
Walk along the waterline
Reach across the salt and the sand
Moving deeper into the land
I'm falling
Falling down again
A state of grace
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Thinly veiled, a cruel disguise
Vengeance lies behind these eyes
Glaring from the pulpit
As the fallen angels follow me
Plageristic sermons
Hiding voyeuristic undertones
Foolishly they will embrace
And ignorant they follow me
You've never truly known
The kind of place that I come from
You turned your back on all the signs
That bore the words of warning
Come to me, my simple child
Tear apart your innocence
Pray with me, beloved son
And I will help you find a way
Think before you throw yourself
Upon the tables and the merchants
Are you sure this temple
Isn't just another cruel perversion?
You've never truly known
The kind of place that I come from
You turned your back on all the signs
That bore the words of warning
Don't look for comfort in this house of mine
Don't ask for mercy at my image or my shrine
Don't seek forgiveness at this house of mine
Don't build a temple here and wait for me to walk into the fire
I will make this promise now
A simple thing, a sacred vow
Come with me, my pretty angel
I will show you how to fly
We will fall together
Into unforgiving night we plunge
Chained by sin and clothed by guilt
We will be as one forever
Don't look for comfort in this house of mine
Don't ask for mercy at my image or my shrine
Don't look for comfort in this house of mine
Don't break the holy bread or drink the holy wine
Don't seek forgiveness at this house of mine
Don't build a temple here and wait for me to walk into the fire
Blood red room
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Instrumental track
In the blink of an eye
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Why should all the wise survive?
When nothing is what it may seem
Why do all the living die?
When only the dying remain
Helpless are the broken wishes
Dashed upon the window pane
Do you hide away from me?
There's nothing here you should ignore
Do you close your eyes on me?
You've made that mistake once before
Helpless are the shattered wishes
Dashed upon the window pane
So close! But I'm one step ahead
My shadow is all you will touch
Too late! You waited too long
I stole the freedom you needed so much
Search far, search wide
Lying down is not a matter of pride
Look hard, look deep
Never try to take this line of retreat
Don't let the bastards grind you down
So close! But I'm one step ahead
My shadow is all you will touch
Too late! You waited too long
I stole the freedom you needed so much
So close! But I'm one step ahead
My shadow is all you will touch
Too late! You waited too long
I stole the freedom I know that you needed so much
(Don't forget to) breathe
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Half heard cries in the night
Bolt the door, put out the light
The clock just stopped, time goes slow
Listen to my voice on the telephone
Fine prayers, sweet dreams
Don't forget to breathe, my friend
You're not the only one
To look me in the eyes again
Half heard screams in the night
The man's down deep 'cause he died of fright
There's a dog bite, flashlight
Throw him in the room with the clues and the dynamite
Fine prayers, sweet dreams
Don't forget to breathe, my friend
You're not the only one
To look me in the eyes again
You saw! You saw!
A figure in the fog with razor claws
You saw! You saw!
A devil in the dark, we've met before
Fine prayers, sweet dreams
Don't forget to breathe, my friend
You're not the only one
To look me in the eyes again
Half seen shadows in the night
Burning hands and tortured sight
All the children of the storm are waiting
Half seen shadows in the night
Blood red rooms and firelight
All the children of the storm are waiting
And as you stand, glued to the line
Your heart just stopped and now you're mine
Don't run away!
Fine prayers, sweet dreams
Don't forget to breathe, my friend
Fine prayers, sweet dreams
Don't forget to breathe, my friend
You saw! You saw!
A figure in the fog, we've met before
You saw! You saw!
A devil in the dark, we've met before
Serenity
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Instrumental track
Tears in the rain
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
This is a clown's tale
Falling over again and again
He paints his face with colours from the sun
But he is living in the rain
This is a clown's tale
Jumping up, spinning 'round and around
He kicks his heels to the laughter of the crowd
But from inside there is no sound
Why do we all fail to see
The darkness in another's heart?
Why do we all turn our backs
On open wounds and failed attractions?
Painted on the canvas there
Written in the books we share
This is a fool's tale
Rolling over again and again
Telling jokes to cool the anger of a king
But he can never be the same
This is a fool's tale
Tripping up, spinning 'round and around
Try to walk beyond the words of the wise
Then reach a place too high
Show them you can fly
And dream until you hit the ground
Don't offer sympathy
When you've just walked away
Don't play apologies
And sentimental games
I stood before the world
And gave you my heart
And it may never beat again
Don't give me hollow tears
Or empty cries of shame
Don't try to turn away
By throwing me the blame
I stood before the world
And gave you my soul
And now I'm living in the rain
This is a clown's tale
Falling over again and again
He paints his face with colours from the sun
But he is lying in
He is dying in
He is crying in the rain
Enemy without
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Something on the edge of this place
Something on the edge of my mind
Getting closer to me
Growing stronger in me all the time
The young foretell a life ahead
The old look back on a life that's been led
But I, I see nothing
Got too much sand across my head
Sit there waiting for the phone to ring
Hopes in the attic, tied up with string
On a top shelf bottom drawer, any place I could ignore
The falling of this hero
No! Don't let the child die here
Don't let the child die here
Don't let his life just fade away
Don't let the child die
I made a promise, my soul laid bare
Signed and sealed on a wing, on a prayer
But thrown to the darkness
It lies beyond repair
This solemn oath I swore to you
Has been neglected and unused
In a back room, not on show, anywhere just not to know
The falling of this hero
No! Don't let the child die here
Don't let the child die here
Don't let his life just fade away
Don't let the child die
I let the orphan fall
Tears remained unseen
I let the child die
On signal fifteen
I missed the vital signs
And all of the meanings
You cannot judge me, that's not your place
There's a jury for the crime's of my disgrace
You hide behind those vacant words
Have you seen what I've seen? Have you heard what I've heard?
You cannot judge me, that's not your right
This is my room, no key, no light
You stand behind those faithless words
Have you seen what I've seen? Have you heard what I've heard?
No! Don't let the child die here
Don't let the child die here
Don't let his life just fade away
Don't let the child die here
Don't let the child die here
Don't let the child die here
Don't let his life just fade away
Don't let the child die here
Running from Damascus
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
There's a light behind the veil
And it's calling to me
There's a force behind the veil
And it's waiting for me
There's a hand, reaching out
Holding on, won't let go
I defy you to stand
On the crack in the ice
With the power of your hand
On the crack in the ice
Rising
Rising
I can feel your hands upon me
I can feel your arms around me
Rising
Rising
I can feel a breath inside me
I can feel a warmth inside me
Rising
Rising
I can feel your hands upon me
I can feel your arms around me
Rising
Rising
I can feel a breath inside me
I can feel my heart begin to burn
Open your eyes!
I can hear The Visitor
Shaking me
Rousing me
Waking me
Open your eyes!
I can hear The Visitor
Warning me
Rousing me
Calling my name
Open your eyes!
Open your eyes now!
The Visitor
(Mitchell/Jowitt/Nolan/Pointer)
Did it really make a difference?
Was there strength enough to set me free?
Am I even sure I'm living now?
Or is this some kind of dream?
Is it really that important?
Did I really need to find this way?
Have I never looked inside before?
Have I always been afraid?
The vampire waits on the corner of the street
Past the clown and the words of the preacher
Try to run but you'll never beat the thief
Are these the faces of The Visitor?
It was there in a desperate breath
It was born from a moment of death
It was held in the weakest of faith
But it seemed to last forever
It was over in a moment of sight
It was gone in a flash of a light
It was lost in the heart of the night
But it seemed to last forever
You're never alone
Take it from me
You're never alone
Just take it from me
Just take it from me
Did it really make a difference?
Am I really what I seem to be?
Did I ever truly breathe again?
Or is this some kind of dream?