|
|
|
Threshold
« Subsurface »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | Mission Profile
|
| 2 | Ground Control
|
| 3 | Opium
|
| 4 | Stop Dead
|
| 5 | The Art of Reason
|
| 6 | Pressure
|
| 7 | Flags and Footprints
|
| 8 | Static
|
| 9 | The Destruction of Words |
|
Mac - vocals
Karl Groom - guitars
Nick Midson - guitars
Richard West - keyboards
Steve Anderson - bass
Johanne James - drums |
|
|
| 1. Mission Profile
can we go on can we be strong
we've got a system you're going to use it
we call it freedom and you are free to choose it
if you're not against it you've got to be for it
neutral is dangerous and you cannot ignore it
can we go on forcing our hand
can we be strong till |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Последний альбом на данный момент английской прогрессив металической группы Threshold стал одним из самых ярких событий в прошлом году в стиле прогрессивного рока. И действительно не зря, потому как группа наконец-то выпустила свою самую сильную пластинку! «Subsurface» очень хорошо приняли все критики, и к тому же альбом попал даже в чарты, да и сама группа отзывалась об этом диске как о дебюте для вокалиста Мака. Хотя Мак уже и раньше пел в группе, но именно на «Subsurface» настолько качественный и сильный материал он смог исполнить, показав к тому же и себя с самой лучшей стороны. От времени предыдущего студийного альбома прошло целых два года, во время которых группа удосужилась выпустить свой первый ДВД, а также второй концертный альбом «Critical Energy», также очень хорошо принятый как поклонниками, так и критиками. Что же до меня, то я тоже в полной мере оценил всю мощь «Subsurface». Диск представляет собой продолжение предыдущего альбома, однако, с некоторыми явственными изменениями. Ну, во-первых, гитарные риффы стали ещё более драйвовыми, а ритм секция ещё боле монолитной, аранжировки тоже усложнились, а вот вокал Мака как был просто на просто великолепным, так и остался таким. И теперь я могу уже с чистой совестью заявить о нём как об одном из лучших прог войсов метал сцены, наравне с Джеймсом ЛяБри из Dream Theater и Дэниэлем Гильденлоу из Pain Of Salvation. Непонимание вызывает только странная и некрасивая обложка, в которой просматривается часть некой концепции, что хотели донести до нас музыканты. Минусом предыдущего опуса была некоторая доза рафинированности и однообразности мелодических структур, здесь же все недочёты были исправлены, и теперь музыкальный материал предельно интересен, свеж, эмоционален, но, кроме того, технически сложен и прогрессивен! Честно говоря, долгие годы работы и взросления группы не прошли для неё даром (напомню, что Threshold существует с 1988 года), и поэтому мне придется сказать достаточно редкую фразу, а именно – все композиции на CD стопроцентные хиты и удачные номера. Я всё-таки назову пару песен явно отличающимся по своему контексту – это открывающий мощнейший боевик «Mission Profile», жёсткие риффы которого просто сбивают своей мощью с ног, очень мягкая прогрессивная вещь «Stop Dead», как мне показалось с влиянием арт рока, что делает её словно плывущей в облаках. И, наверное, самой сильной песней за всю историю группы можно назвать «Pressure», техническая продуманность которой доведена до абсолюта, а монументальность мелодики просто завораживает. В общем, с этим альбомом группа Threshold стала неотъемлемой частью всего прогрессива как стиля, и эта закономерная реальность. |
|
|
| |
| | | |
| |
В то время пока Dream Theater экспериментируют с новомодными Alternative, Nu Metal и PopRock направлениями, а Fates Warning ушли в непонятные поиски самих себя, заблудившись в дебрях Ambient Rock, группа Threshold восседает в гордом одиночестве на Прогрессивном Хард 'н' Хеви троне. Альбом "Subsurface" доказал это в очередной раз, музыканты выложились на этом творении на все 100%, вложа в него свою душу и сердце.
Давно я не слышал такого мощного и взрывоопасного материала в прогрессивной рок музыке. Группа чувствует свою свободу в творчестве и успешно её использует, маневрируя и сражая наповал своими композиционными ходами. Материал продуман до мельчайших деталей и музыканты не позволяют себе увлекаться и импровизировать. Хочу отметить блестящую работу клавишника, благодаря которому альбом украшен довольно необычными сменами настроения от развесёлых моментов и серьёзных грустных балладных проигрышей, до мрачной и злой атмосферы в духе Dimmu Borgir. Соло гитара цепляет с первых звуков, задевая при этом струнки души и не отпуская до конца альбома. |
|
|
| |
| | | |
| |
Группа рубит прог на основе самого качественного hard`n heavy. Раньше был трэш, мне больше нравились трэшевые моменты, хотя также и главенствующую роль играют клавиши, то психоделичные, то космические.
На “Ground Conrol” во второй половине песни промелькнуло что-то от музыки Pink Floyd.
Если судить о клавишах, то сравнимо с американской командой Fates Warning, но те не играют хэви и тому подобные вещи. Трэк “Mission Profile” мог бы подойти фэйтовскому “Disconnected” (2000).
Главное отличие композиций в том, что «Mission Profile” более действенный, активный по настроению, чему способствует ритм-секция с Грумом и Мидсоном, чем трэки альбома “Disconnected”.
И тексты у Трэшхолда:” …peace is our mission we'll murder to defend it…”.
А в Disconnected: "i think you were disconnected".
Сравнивая данный релиз с “Dead Reckoning” (2007), можно сказать, что там в проге преобладал hard rock, а здесь hard`n heavy, а так – реализация стиля одна и та же, отполированная Threshold за всё время ее существования до того состояния, в каком мы ее лицезреем на последних альбомах группы. И понятно, что технически все идеально, и слушать это интересно. Лицо альбома – трэк “Pressure”. |
|
|
| |
| | | |
Как ни скучно признавать, еще один истинный шедевр от королей прогрессива. И хотя содержательная часть структурно заметно упростилась со времен "Hypotetical" (2001), музыка своими эмоциями просто сводит с ума. Фантастический релиз, в котором идеально практически все: от цепляющих, красивейших мелодий до отточенной реализации. Трешолд не соревнуются с коллегами по цеху в техничности и виртуозности, и правильно делают, ибо путь к сердцу меломана лежит через саму музыку, а с нею у этих англичан полный порядок. |
|
|
| |
| | | |
| |
Начну с того, что альбом «Subsurface» (2004) по смыслу является логическим продолжением предыдущего альбома «Critical Mass» (2002). По словам сопродюсера Theshold и, одновременно, клавишника и основного автора текстов Richard'а West'а, он продолжает раскрывать тему, заложенную в песне «Falling Away» («Critical Mass»), а именно - глубинные проблемы человеческого общества и мирового пространства - безразличие людей, постепенное разворачивание процессов, ведущих к разрушению человеческих отношений и общества.
C музыкальной точки зрения альбом является концентрацией наработок группы за весь период существования группы, кроме того, чувствуется влияние более раннего опыта Groom'а и West'а (когда они ещё играли вместе в Mercy Train – группе, далекой от метала). Кроме того, становиться понятно, что создавая этот альбом, музыканты были захвачены новыми техническими возможностями обработки инструментальных партий, ритм-секции и вокала. И уровень технического совершенства скакнул на запредельные высоты (особенно компьютерное создание разнообразнейших вокальных хоровых партий, дополнительных ударных партий, новых «компьютерных примочек» имитирующих, например, флейту, а так же есть различные электронные биты и даже скрипы)!
Стоит отметить, что перед работой над «Subsurface» в группе снова произошли изменения состава. Сразу после записи «Critical Mass» группу покинул один из её основателей – басист и соавтор текстов Jon Jeary (который, по словам другого «текстовика» Richard'а West'a, специализировался в группе в написании длинных эпических композиций). Однако уже в турне в поддержку этого альбома его заменил басист Steave Anderson. Кроме того, на этом альбоме проявил себя ярко ударник - Johanne James, который параллельно является вокалистом и ударником своей собственной группы Kyrbgrinder (выпустившей на данный момент уже 2 альбома). У меня есть возможность ознакомиться со специальным изданием альбома «Subsurface», на котором есть бонус – песня «What About Me», которую написал как раз Johann. Это замечательный образец классического хард-рока с очень тяжелыми риффами, который слушается очень свежо и интересно. Мне довелось послушать эту песню в исполнении самого Johann’а, и я понимаю, как тяжело было вписать метал-вокал Mac’а в эту композицию. Добавлю, что Johanne James признается лучшим ударником по версии Classic Rock Society с 2004 по 2008, и я надеюсь, что работа в сольном проекте не захлестнет его настолько, что он покинет Threshold!
Итак, позвольте мне спеть дифирамбы относительно интересного музыкального материала этого альбома.
Музыканты действительно продемонстрировали все, на что способны. Кроме традиционных «метал-номеров» от Threshold, таких как эпическая и надрывная «The Art of Reason», атмосферно-тяжелая «Opium» и прогрессивно-тревожные «Ground Control» и «Static», лиричной баллады «Flags and Footprints», тут есть ещё совершенно замечательный образец прогрессив-арт-рока – «Stop Dead». Открывает альбом заводная и простенькая «Mission Profile» (первые такты - ну просто абсолютный power metal!). Так же довольно проста, но динамична самая «раскрученная» песня альбома «Pressure», на которую группа сняла демонстрационный клип, который так же есть в специальном издании (клип представляет собой нарезку материала, отснятого в студии при записи альбома). Последняя песня альбома - светлая «оптимистичная» «The Destruction of Word», которая по замыслу авторов должна символизировать «свет в конце туннеля».
Итог – очень интересный альбом, НО очень интеллектуальный и сложный, после прослушивания которого хочется срочно воткнуть во что-то незамысловатое. Наверно, поэтому альбом слушаю не так часто, как захватывающий сразу и не отпускающий до конца «Hypotetical» (2001), и потому поставлю «9»! |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 30065 |
can we go on to save our wounded land
can we be wrong
we've got the money we're going to spend it
peace is our mission we'll murder to defend it
sooner or later you'll get the picture
we're the creator and you were just created
devastation is where we're heading if we follow this illusion
escalation of all the hurting that is borne of our confusion
unrelenting as we persist in putting everyone beneath us
never ending until we understand our honesty deceives us
there is still one truth on which we can depend
we've started something we can never end
we know although we try to justify the means
the truth behind the end remains unseen
and while we all assume we all agree
we're giving up the freedom to be free
disillusion is always possible but we've got propaganda
mass confusion is always better than the threat of understanding
we'll deceive you we've got so many ways to make you stand behind us
if we need to we'll use them on ourselves to constantly remind us
there is just one lie that we can still defend
we've started something we can never end
we know although we try to justify the means
the truth behind the end remains unseen
and while we all assume we all agree
we're giving up the freedom to be free
there is still one truth on which we can depend
we've started something we can never end
we know although we try to justify the means
the truth behind the end remains unseen
and while we all assume we all agree
we're giving up the freedom to be free
2. Ground Control
where do you go where do you go for external forces
your body wakes but never waits to restore resources
do you believe in what you do or is it just for money
so if the world all does the same no wonder things are funny
just when you thought that you were building on a rock
you find you've dug yourself a hole
and you'll be facing such a futuristic shock
when ground control slips away from you
ground control slips away
how can you face the future
do you create and generate to build a land of plenty
or do you misappropriate until the world is empty
do you despise and criticise with no absolution
or do you stop to analyse to find a new solution
just when you thought that you were building on a rock
you find you've dug yourself a hole
and you'll be facing such a futuristic shock
when ground control slips away from you
ground control slips away
they're cutting up the world we know
for reasons they're ashamed to show
and all we love will have to go
they're storming us without a war
extending force until we fall
while we lie back and take it all
and everything our fathers made
and everything they fought to save
is trampled under this parade
and nothing's going to stop them now
their policy will know no bounds
as soon as they control the ground
under the flag of liberty you'll find corruption lurking
it's our responsibility to keep the system working
just when you thought that you were building on a rock
you find you've dug yourself a hole
and you'll be facing such a futuristic shock
when ground control slips away from you
ground control slips away
3. Opium
lost in the haze so far away how can we get back home
lost in the haze so far away who's going to guide us home
i've struggled to get near it to backwards engineer it
but all i find is a smoke and mirror game
the recondite monopolise the airwaves
till all believe there is no other way
and this is how we live our lives our opium is televised
till finally they watch us fade away
our lifeless generation is going to the wall
a languid demonstration of daze before a fall
a preconceived condition imagined long ago
but will we ever know all that lies below
they'll print it on the front page to synthesise an outrage
but all we find is a decoy once again
duplicity and trickery surround us
till all believe there is no other way
and this is how we fall asleep their opium is running deep
till finally they watch us fade away
our lifeless generation is going to the wall
a languid demonstration of daze before a fall
a preconceived condition imagined long ago
but will we ever know all that lies below
waiting to play are we the pawns in this game
paving the way watching the kings make their claim
martyrs and spies although we don't realise
falling away under the watch of their eyes
this is the way we've chosen to be
this is the road that we go down
as clear as the day but still we don't see
we'll only know when it's over
lost in the haze so far away how can we get back home
lost in the haze so far away who's going to guide us home
and this is how our nation died our opium has satisfied
and finally they watch us fade away
our lifeless generation is going to the wall
a languid demonstration of daze before a fall
a preconceived condition imagined long ago
but will we ever know all that lies below
4. Stop Dead
there is a time for flying like an eagle
there is a time for falling like a stone
but if you stop dead
take a look around
maybe you'll watch the seasons flow
and then you'll finally know
as the atmosphere rolls away
though appearances stay the same
you can't fly twice in the same patch of sky
you won't find rest till you're ready to change
there is a time for walking on the water
there is a time for drifting out to sea
but if you stop dead
take a look around
one day you'll find you're back on land
and then you'll understand
as the atmosphere rolls away
though appearances stay the same
you can't fly twice in the same patch of sky
you won't find rest till you're ready to change
one day you'll find you're back on land
and then you'll understand
as the atmosphere rolls away
though appearances stay the same
you can't fly twice in the same patch of sky
you won't find rest till you're ready to change
it's over my head
it's over my head
but if you stop dead
5. The Art Of Reason
can you give me a reason why you shone for a season
then you turned to deceiving (i don't believe that it's right)
you pretend you can hear us but you won't come near us
now it's all got serious (i don't believe that it's right)
we thought you'd do your best for future generations
but all you left was a mounting debt (i don't believe that it's right)
we thought your peace could flow like water through the nations
but you shut down the fountainhead (i don't believe that it's right)
can you give an account now as the truth's coming out now
it's the end of the countdown (i don't believe that it's right)
now we've lost all our patience with your forced liquidation
of our land of our nation (i don't believe that it's right)
we thought you'd right the wrongs that others brought upon us
but you sold off our right to choose (i don't believe that it's right)
we thought you'd fight for us but you just fought among us
and you sold off your servitude (i don't believe that it's right)
no more tries and no more chances
no more lies to pass as answers
no more smiles and false relations
no more world indoctrination
sorry for being angry sorry for being numb
sorry for all the dreaming i really should have done
i thought that i was blameless i thought that i was safe
i thought that a happy ending would happen anyway
i can't believe we never noticed
i can't believe it took so long
for us to turn around the future
by standing up for what we all believed in all along
it was there right before our eyes we were blind not to realise
in the rush to be globalised we signed away our freedom
we forgot how to criticise we were scared to be demonised
as the truth was neutralised we lost the art of reason
shallow the crusader and shallow their crusade
but deep the ideology that brings them into play
political correctness a foil for our minds
a false exoneration to cover up the crimes
i can't believe we never noticed
i can't believe it took so long
for us to turn around the future
by standing up for what we all believed in all along
it was there right before our eyes we were blind not to realise
in the rush to be globalised we signed away our freedom
we forgot how to criticise we were scared to be demonised
as the truth was neutralised we lost the art of reason
6. Pressure
i can't see in front of me i feel blind to my sentence
my assumed autonomy is all steeped in dependence
i'm breaking inside
i watch time delimiting but i don't see the answers
i know gain's diminishing but i'm wasting my chances
i'm breaking inside
my head's above the water but i just can't fight the tide
till the pressure subsides
all you see reflects on me
how can it be forever
all i do reflects on you
now do you feel the pressure
with all things permissible i can't stem the pollution
and no hand invisible can assure resolution
i'm breaking inside
my head cries out for stillness but i just can't find the time
till the pressure subsides
all you see reflects on me
how can it be forever
all i do reflects on you
now do you feel the pressure
all i know will come and go
you can't have it all together
all you ask will come to pass
now do you feel the pressure
i'm breaking inside
my head's above the water but i just can't fight the tide
till the pressure subsides
all you see reflects on me
how can it be forever
all i do reflects on you
now do you feel the pressure
all i know will come and go
you can't have it all together
all you ask will come to pass
now do you feel the pressure
7. Flags And Footprints
i'm looking for a reason why i see no shooting stars tonight
just a sign that everything's alright to quiet me, to quiet me
maybe all i hoped was wrong maybe all i dreamed is gone
maybe i was stupid all along for trying it, for trying it
but i believed in what you said
i trusted in your summer
now the leaves are turning red
and soon they'll all be coming down
how can i go on
if hope is what keeps me alive
and i'm so uncertain
it seems the more i look for you the more i fail to find the truth
maybe i'm affecting what i view with heavy veils and fairytales
maybe my research was sound but maybe i just fooled around
all flags and footprints but nothing further down to find you, to find you
but i believed in what you said
i trusted in your summer
now the leaves are turning red
and soon they'll all be coming down
how can i go on
if hope is what keeps me alive
and i'm so uncertain
i guess i learned the hard way or did i waste my time
i never met you half way but i crossed that line
and i believed in what you said
i trusted in your summer
now the leaves are turning red
and soon they'll all be coming down
how can i go on
if hope is what keeps me alive
maybe someday i'll know why
8. Static
i took the low road i took the slow road
i've seen enough to know that i can't see at all
there's only static on my receiver
you've got my frequency but i don't hear you call
get away get away get away now
no sense in wishing no transmissions ever come this way
get away get away get away now
just premonitions that i can't explain
i know i want you to know who i am now
i want you to know me
i meditated i medicated
i made a promise but i broke it every day
annihilated i violated
all that was given me i choked it all away
get away get away get away now
no sense in wishing no transmissions ever come this way
get away get away get away now
just premonitions that i can't explain
i know i want you to know who i am now
i want you to know me
how can i hear (what i don't hear)
how can i see (what i don't see)
how can i know (what i don't know)
how can i be this impossibility
i want you to know who i am
i know i want you to know who i am now
i want you to know me
it's growing colder i'm growing older
my summer's over and it's time to face the fall
there's only static on my receiver
i've got your frequency but i won't make the call
9. The Destruction Of Words
i don't need allusion i don't need blame
i don't need collusion to help me find my way
i could drown in your delusion and everything you say
fact is just a fusion of every shade of grey
truth is sublime but talk is just a waste of time
describing the shadows that form our lives
so you can take away the answers
and they'll still return but when you throw away the questions
i'll only learn again so take away the evidence
but i'll still recall until you throw away the memory
and all that's left is you
i don't need hypotheses and all that's assumed
flawless ideologies that decadence consumed
and i am just the knowledge that found its way to you
and now i've reached your zenith and everything was true
truth is sublime but talk is just a waste of time
believing the shadows that form our lives
so you can take away the answers
and they'll still return but when you throw away the questions
i'll only learn again so take away the evidence
but i'll still recall until you throw away the memory
and all that's left is you
all that you left behind lingers inside your mind
all that you can't let go shows you the way back home
truth is sublime but talk is just a waste of time
destroying the shadows that form our lives
so you can take away the answers
and they'll still return but when you throw away the questions
i'll only learn again so take away the evidence
but i'll still recall until you throw away the memory
all that you left behind lingers inside your mind
all that you can't let go shows you the way back home
and all that's left is you
10. What About Me
[limited edition only]
what have i done what is this mourning
the arc of the brightness blinds me
what are these thoughts and cumbersome footsteps
the arc of the dream that binds me
what have i been this figure of light
island of gardens that feeds you
what if i burn swallowing doctrines
does painting this picture feed you
brother my child my counsel
cynical fathers i see
what colour these memories might be
what about me what about me what about me
what do i need only my conscience
forgiveness is all you gave me
vast is the wave i am my demon
where is the dark that folds me
why should i care piercing my cause
bring on the fools that bind me so
what if i drown water is yielding
interrogate my own sanity
brother my child my counsel
cynical fathers i see
what colour these memories might be
what about me what about me what about me
what have i been this figure of light
island of gardens that feeds you
what if i burn swallowing doctrines
does painting this picture feed you
brother my child my counsel
cynical fathers i see
what colour these memories might be
what about me what about me what about me