
18 мар 2025 : ANDERS NYSTRÖM подтвердил уход из KATATONIA
ANDERS NYSTRÖM опубликовал следующее сообщение:
«Печально, но факт.
Настало время сообщить, что пути, которые мы с Jonas'ом выбрали для KATATONIA и для себя, стали слишком широкими и далёкими друг от друга, и в результате наше долгосрочное сотрудничество подошло к концу.
Поскольку мы с ним — дуэт, основавший KATATONIA почти 35 лет назад, и благодаря тому, что нам удалось зайти так далеко, неизбежно, что наследие нашей группы будет продолжать играть огромную роль для нас обоих и всегда будет жить, хотя и в другом виде, будь то наше прошлое, будущее или множество глав между ними.
У каждого из нас есть свои предпочтения и разный уровень оценки ранней, средней или поздней эпохи KATATONIA, но, похоже, готовность принять их все, чтобы почтить нашу историю живыми выступлениями, к сожалению, не увенчалась успехом. Нет нужды говорить, что я по-прежнему люблю ВСЕ наши альбомы, но, поскольку ранним материалом пренебрегали так много лет, ощущение "незаконченного дела" со стилем, который уходит корнями далеко в прошлое, становится всё сильнее и сильнее. Я чувствую, что песни из нашей ранней и средней дискографии заслуживают такого же признания и такого же внимания к нашему концертному репертуару — важнейшему материалу, ведь прошлое всегда должно быть живым! К сожалению, эта дверь была закрыта, и всё, что мы делали до начала тысячелетия, осталось в пустоте.
Как было заявлено, с уходом одного из нас KATATONIA могла и должна была быть взаимно упокоена, с полной свободой для продолжения в любом желаемом направлении под новым именем. Но теперь, когда Jonas набрал в группу новых участников и движется дальше в своём собственном направлении, мне больше не нужно ждать и смотреть, в какую сторону дует ветер, чтобы войти в эту пустоту и ухватиться за то, что было брошено. В конце концов наследие KATATONIA покоится на обоих концах временной шкалы.
Что бы ни случилось, я хотел бы поблагодарить Jonas'a и остальных моих бывших коллег за невероятную поездку, в которой мы были вместе на протяжении четырёх захватывающих десятилетий.
Желаю счастья!»
|
The band’s first releases, the Jhva Elohim Meth…The Revival EP and debut album Dance Of December Souls may have seemed to draw from the same set of influences that inspired like-minded bands across the North Sea like Paradise Lost and My Dying Bride, but by the time Katatonia arrived at 1996’s Brave Murder Day (which featured guest vocals from Opeth’s Mikael Åkerfeldt), the band had already begun to plough their own tearful furrow. “Initially we had no masterplan,” says Renkse today. “All we wanted was a band of our own, as we were totally devoured by the death and doom metal scene that was happening. It wasn’t until later that we could actually carve out our own space and see things with a broader perspective. Katatonia has become a philosophy, at least for ourselves, since it is pretty much all we have. It’s dark and personal music and lyrics, no matter what the environment around us.”
In 1998, Katatonia released Discouraged Ones, an album that saw them step away from more traditional doom-laden atmospheres into an increasingly distinctive sonic world. Incorporating a wide variety of influences, from gothic rock to dark folk, the band’s evolution was gathering pace and their songwriting was maturing accordingly. With Jonas Renksestepping away from the drum stool to focus on his role as vocalist, the Katatonia sound became more focused and intense on 1999’s Tonight’s Decision; a bravura collection of downbeat hymns to the void that set the tone for the new decade that followed.
“Most of our evolution has occurred naturally,” explains Renkse. “We started as Paradise Lost fanboys, but now I think we have a different sound, something we have crafted over the years. With every new album we try to push the boundaries of songwriting and expand the concept of Katatonia without abandoning our foundation and roots.”
As the 21st century has progressed, Katatonia have become one of the most revered and cherished of all bands in the modern heavy music firmament. Through extensive touring and a steady stream of superlative studio releases, including 2001’s classic Last Fair Deal Gone Down and its coruscating 2003 follow-up Viva Emptiness, the Swedes have spread their baleful gospel across the globe, refining and redefining themselves with every step into new territory. With 2006’s The Great Cold Distance and, in particular, 2009’s universally acclaimed Night Is The New Day, Katatonia have stretched beyond their roots in the metal scene and drawn in fans from all across the musical spectrum, not least in the progressive rock realm that has also embraced peers like Opeth and Anathema in recent times.
In August 2012 the band released Dead End Kings, their ninth studio album and their most successful to date. The album marked another step in this journey towards a more progressive sound.
Dead End Kings was recorded with a new line-up, in which Renkse and Nyström were joined by guitarist Per Eriksson, bassist Niklas Sandin and drummer Daniel Liljekvist. Together they created a rich, adventurous and endlessly evocative masterwork that exhibits all the Swedish quintet’s established traits while absorbing countless fresh ideas into that monumental sonic brew.
“Dead End Kings represents progression and taking things to the next level,” concludes Renkse. ”The writing was a little more intense and spontaneous for this one. I think that’s the biggest difference. But it was made with the same mindset as the last few albums. It just had a little more fire involved. We don’t want to repeat ourselves. We are still hungry for new music.”
The band return in September 2013 with Dethroned and Uncrowned, their first album for Kscope, the sister label to Peaceville, the band's home for the past 14 years. Dethroned and Uncrowned allows them to explore the progressive elements of Dead End Kings further as they have reworked the album, creating new moods and textures while still staying truthful to the core of the songs.
Guitarist and founding member Anders Nyström explains how the band have revisted the album, ‘the synopsis is simple and album title won’t lie; the drums will be dethroned and the distorted rhythm guitars will be uncrowned! Instead, we’ll place the emphasis on the many layers of ambience, with the melodies staying central and the vocal harmonies representing the heart of the album.'